De geschiedenis van de toekomst

Groei van Gaul door de eeuwen heen

                           Waar komt de naam Gaul vandaan?
Tja, dat is een gek verhaal. (In het eerste deel ‘de dans van de jongen’ komt het voor een deel aan de orde.) Het heeft te maken met hoe mythen nu eenmaal ontstaan. Met mythen verklaren mensen zaken die ze niet begrijpen, met behulp van dingen waar ze wel verstand van hebben. Want mensen kunnen heel slecht tegen ‘onverklaarbare zaken’. Denk maar eens aan de UFO-verhalen. We zullen en moeten een verklaring vinden voor al die onverklaarbare waarnemingen, lichten aan de lucht, graancirkels, enz. We willen begrijpen, grip op de zaak krijgen. Dat moet, want het succes van ons voortbestaan is afhankelijk van ons vermogen de werkelijkheid om ons heen te verstaan.
Wat zou er gebeuren, als de wereld door een geweldige ramp wordt getroffen? Zeg maar super vulkaan uitbarsting, nucleaire oorlog, of een dikke vette meteoriet. 

Als alles in de greep is van het ijs, als de moed hen in de schoenen zakt, zal iemand iets zeggen zoals in mijn verhaal ook gebeurt. ‘Heel Europa is in de greep van het ijs en de chaos.’ O ja? Heel Europa? En ons kleine plekje dan? Is het niet net zoals in de boeken van Asterix en Obelix staat: Heel Gallia is in de greep van Caesar, behalve het kleine dorpje van de dappere Galliërs. Dat krijgt die ouwe Juul niet te pakken!’
Zo’n opmerking kan mensen moed geven om zich tegen het geweld van de natuur te gaan verweren. Als zo’n opmerking succesvol is, blijft zij hangen en gaat een eigen leven leiden. Later wordt dit natuurlijk in mooie woorden verpakt, maar het begint met een vader en een kind, die een stripboek lezen en op het juiste moment iets zeggen, dat mensen hoop geeft.
Omdat de boeken van Asterix in dit geval door Engels sprekende mensen werden gelezen, was de naam Gaul een logisch gevolg van een vaag idee.
Maar zo gaat het met schrijven. Je begint ergens aan en dat groeit, soms in een richting die je niet verwacht. En soms moet je ook dingen schrijven, die je zelf niet leuk vindt. Maar het verhaal heeft nu eenmaal een eigen logica.

Symboliek van de vlag van Gaul:
Rood is de kleur van het Recht.
Blauw de kleur van de Orde.
Groen de kleur van het Bestuur.
Wit is de kleur van het Leven.

Rood, groen en blauw leveren in deze samenstelling wit op. Orde, Bestuur en Recht moeten in balans zijn om de maatschappij leefbaar te houden.
De keerzijde is ook van betekenis. Wit kan zich niet in een van de kleuren mengen en toch wit blijven. De priesters die het Leven dienen hebben geen zeggenschap over de maatschappij of over mensen. Zij luisteren naar het grote verhaal van de Eeuwige en naar de verhalen van de mensen. Wat zij vertellen, moet dienstbaar zijn aan het leven. Wat het leven geweld aandoet, moeten zij tegenspreken.

De letter L op het gouden schild staat voor de wet van het Leven.
In spiegelbeeld (zichtbaar op de keerzijde van de vlag) is het
de Hebreeuwse letter gimmel. Deze letter staat symbool voor
het haastig doen van gerechtigheid, wat de basis is voor het
naleven van de wet voor het Leven.

Volkslied van Gaul

Gezegend moederland, uit ijs geboren,
Waar harde mannen, sterke vrouwen wonen.
Die zij aan zij hun krachten geven,
Herscheppend wat in haat ooit ging verloren:
De aarde zal weer zijn een tuin vol leven!
Wij zijn hun dochters en hun zonen.

Hans-Joachim Feldt
(330-422)

Dit lied werd in 492 NT op voordracht van de Senaat vrijwel unaniem door de Gauls tot het nationale volkslied gekozen.

In het lied komen een aantal elementen bij elkaar:
Verleden: De eeuwen van het ijs.
Zelfbeeld: Gauls zien zich zelf als hard en sterk, wat in de wereld van na de Ramp ook nodig is.
Verhoudingen: mannen en vrouwen doen ”zij aan zij” het werk.
Besef van het kwaad: De oude wereld ging ten onder door “haat”.
Doelstelling en ideaal: van de aarde een tuin vol leven maken.
(tuin = paradijs, tuin van Eden)
Toewijding: Wij die nu zingen, nemen het werk op ons, waar onze voorouders mee zijn begonnen.

Grondwet van Gaul

Wij, de Gauls,
Overlevenden van de Grote Verwoesting, in het besef dat deze mede werd veroorzaakt
door de haat en het technologisch vernuft van mensen,
stellen ons ten doel:
aan de mensheid de kans te ontnemen
het enige ons bekende leven in het universum te vernietigen.
Met het oog hierop stellen wij heden deze Wet voor het Leven vast
die van kracht is in alle gewesten, die nu en in de toekomst behoren tot
het woongebied van ons volk.

Art. 1.
Al het Levende heeft een eigen recht op een zelfstandig bestaan in veiligheid, vrijheid en vrede.

Rechten en plichten behorende bij het burgerschap van Gaul:
Art. 2.
Het burgerschap van Gaul is een privilege dat aan mensen kan worden verleend en ontnomen volgens de wet.
Art. 3.
Iedere Burger van Gaul zal zich naar vermogen inzetten, het leven op aarde, in al haar diversiteit, in stand te houden en te vrijwaren van vernietiging.
Art. 4.
Iedere Burger van Gaul zal zich naar vermogen inzetten, de aarde te reinigen van alles dat schadelijk kan zijn voor menselijk, dierlijk of plantaardig leven.
Art. 5.
Iedere Burger van Gaul zal zich naar vermogen inzetten de rechten van de Burgers van Gaul te realiseren.
Art. 6.
Iedere Burger van Gaul heeft recht op alles dat nodig is voor een menswaardig bestaan.
Art. 7.
Iedere Burger van Gaul heeft recht op bescherming van leven, gezondheid, privacy, bezit en rechten.
Art. 8.
Iedere Burger van Gaul heeft het recht in vrijheid zijn levensgeluk na te streven, zijn levensovertuiging vrij te belijden, in vrijheid uiting te geven aan gevoelens en meningen, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Art. 9.
Iedere Burger van Gaul heeft stemrecht volgens de wet.

Have no product in the cart!
0